Etkileşimli okuma, geleneksel okumadan farklı olarak çocuğun okuma sürecine etkin bir şekilde katılmasına işaret eder. Geleneksel okuma esnasında çocuk sadece dinleyicidir. Öykü çoğunlukla tek seferde yetişkin tarafından okunur, bitirilir. Etkileşimli okumada ise çocuk, yetişkin eşliğinde kitabı keşfe çıkar. Eşlikçisinin ona sorduğu soruları yanıtlar, duygularını dile getirir, kimi zaman sorular sorar. Kitap okumanın sunduğu edebi tada, dil ve düşünme becerilerinin geliştiği bir öğrenme deneyimi eşlik eder. Çocuk, yetişkinin soru ve geribildirimleriyle sözcük dağarcığını genişletir, yorumlama becerilerini güçlendirir, öykü ile yaşamı arasında bağ kurarak çıkarımlarda bulunur, kendini ifade etme olanağını gerçekleştirir. Bu süreç dil ve düşünme yanında sosyal becerilerini de geliştirir. Bunlar, en çok yetişkinle kurduğu diyalogda gerçekleşir. Bu diyalog genişleyerek tüm çocukları bir çemberde de buluşturabilir. Böylece bir sonraki okuma deneyimi çocuk için daha cazip hale gelir.
Bireyi tek yönüyle ele alarak onun sosyal ve duygusal özelliklerini geri plana itmek sorunlu bir tutumdur. Çünkü çocukların duygularını tanımaya, onları anlamaya, dile getirmeye ve bazen de onlarla barışmaya ihtiyacı vardır. Etkileşimli okuma çalışmaları öyküdeki karakterler, yaşamları, maceraları aracılığıyla çocukların duygularını da ifade etmelerini sağlar.
Geleneksel yaklaşımdan farklı olarak etkileşimli okuma, sadece küçük yaş gruplarındaki çocuklar için değil, tüm yaş grupları için tercih edilebilir. Ayrıca yetişkin bir okuyucunun yönlendirici ve karar verici olduğu bir okuma sürecini kastetmez. Aksine, başrolü çocuğa vererek yetişkini, baskın konumunu terk etmeye çağırır. Etkileşimli okuma, çocuğun edilgen olarak görüldüğü geleneksel anlayıştaki dönüşümün bir izdüşümüdür.
Etkileşimli okumada, çocukları eleştirel ve yaratıcı düşünmeye, duygularını ifade etmeye teşvik edecek sorulara ihtiyaç vardır. Cevabı metin içinde bulunan, çocukları yeterince zorlamayan, tekrara düşen sorular amacına ulaşmaz. Elbette bu soruların hangi öykülerle buluştuğu da önemlidir. Merak uyandıran, çocukların yaşamlarıyla ilişkili nitelikli öyküleri seçebilmek gerekir. Yetişkinin seçtiği öyküler, çocuğun sonraki seçimleri için de bir yol gösterici olur.
Görünen o ki amacına uygun soruları nitelikli çocuk kitapları ile buluşturmaya ihtiyacımız var. Opus Kitap, çocuk kitapları ve onların etkileşimli okuma rehberleriyle tam da bu ihtiyacımıza karşılık gelecek bir seriyle karşımıza çıkıyor. Çocuğun kendi kendine sorabileceği, arkadaşlarıyla tartışabileceği ya da bir yetişkin rehberliğinde -P4C diliyle söylersek kolaylaştırıcılığında- felsefe yapabileceği soruları içeriyor. Aynı zamanda sınıf içinde ya da atölyelerde de yararlanılabilecek etkinlikleri ve değerlendirme çalışmalarını barındırıyor. Öyküyü takip eden; farklı yaş grupları için uygulanabilecek; çocuğu duyuşsal, bilişsel ve sosyal boyutlarıyla bütüncül olarak gören zengin soru ve etkinlik setleri yetişkinler için eşsiz bir yol gösterici. Farklı zorluk düzeyinde sorular, kavramsal düşünmeyi destekleyici alıştırmalar ve drama çalışmaları bir öyküyle yapabileceğiniz etkinlik evreninin harika örneklerinden...
Opus Kitap, felsefi düşünmeyi destekleyici öyküleri ve etkileşimli okuma rehberini içeren Etkileşimli Kitaplar ile tanışmanızı büyük bir heyecanla bekliyor…
Yayınevimiz Opus Kitap açıldı! İncelemek isterseniz web sitemizi şuraya bırakıyoruz: https://www.opuskitap.com.tr/
Yazar: Nihan Akkocaoğlu Çayır
Opus Noesis yazılarıyla Medium'da!
Bizi takip etmeyi unutmayın: https://medium.com/@opusnoesis
Comments